Zasady organizacji nauki języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej oraz zajęć własnej historii i kultury
1. Naukę języka mniejszości i naukę własnej historii i kultury w szkole organizuje Dyrektor Szkoły, na pisemny wniosek rodziców/opiekunów prawnych [załącznik nr 1].
2. Wniosek o którym mowa w pkt 1 należy złożyć Dyrektorowi Szkoły w terminie do dnia 20 września, w uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy szkoła dysponuje wolnymi miejscami, Dyrektor może przyjąć wniosek po wyżej wymienionym terminie.
3. Wniosek, o którym mowa w pkt. 1, dotyczy całego okresu nauki w szkole podstawowej, tj.
- I etap edukacyjny szkoły podstawowej tj. klasy I do III
- II etap edukacyjny szkoły podstawowej klasy IV do VIII.
4. Złożenie wniosku, o którym mowa w pkt 1, jest równoznaczne z zaliczeniem zajęć języka mniejszości do obowiązkowych zajęć edukacyjnych ucznia, a w przypadku nauki własnej historii i kultury zaliczeniem ich do dodatkowych zajęć edukacyjnych ucznia.
5. Zajęcia edukacyjne zostają zorganizowane w szkole podstawowej na poziomie danej klasy, jeżeli grupa liczy co najmniej 7 osób. W przypadku, gdy liczba zgłoszonych uczniów jest niższa niż 7 osób nauczanie języka mniejszości w szkole może zostać zorganizowane w grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych.
6. Rodzice ucznia mogą złożyć oświadczenie o rezygnacji z nauki języka niemieckiego jako języka mniejszości i nauki własnej historii i kultury [załącznik nr 2]. Oświadczenie składa się Dyrektorowi Szkoły, nie później niż do 29 września roku szkolnego, którego dotyczy rezygnacja. Złożenie oświadczenia jest równoznaczne z zaprzestaniem udziału ucznia w nauce języka mniejszości i nauce własnej historii i kultury.
7.Nauka języka mniejszości jest organizowana w wymiarze:
|
Klasa |
Tygodniowy wymiar godzina nauki języka mniejszości narodowej w formie dodatkowej nauki języka |
Roczny wymiar
godzin nauki własnej historii |
Szkoła podstawowa |
I |
3 |
- |
II |
3 |
- |
|
III |
3 |
- |
|
IV |
3 |
- |
|
V |
3 |
25 |
|
VI |
3 |
25 |
|
VII |
3 |
- |
|
VIII |
3 |
- |
8. Przed rozpoczęciem nauki języka mniejszości oraz nauki własnej historii i kultury Dyrektor informuje rodziców o:
a) celu prowadzenia zajęć i ich miejsca w tygodniowym rozkładzie zajęć;
b) informacjach odnotowanych w dokumentacji przebiegu nauczania (świadectwach szkolnych);
c) warunkach i sposobie oceniania i klasyfikowania i promowania ucznia z tych zajęć;
d) uprawnieniach i obowiązkach uczniów przystępujących do egzaminu ósmoklasisty.
9. W miarę wolnych miejsc na zajęcia mniejszości można zapisać się również w ciągu toku nauki pod warunkiem, że umiejętności językowe ucznia – weryfikowane testem lub w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej z nauczycielem języka niemieckiego odpowiadają umiejętnością uczniów w grupie mniejszości.
10. Nauczanie języka mniejszości oraz własnej historii i kultury odbywa się na podstawie programów nauczania dopuszczonych do użytku w szkole przez Dyrektora.
wstecz