Szkoła Podstawowa nr 2
im. Jana Pawła II
w Sulechowie
ul. 1 Maja 7 tel: 68 459 59 39 / 693 852 286

Do czytania potrzebny jest wzrok


Czy wiesz, że ruch oczu ma ścisły związek z czytaniem? Ćwicz swoje oczy, aby przygotować je do czytania! Kiedy uczysz się i jesteś zajęty lekcją, zewnętrznemięśnie oczu nieustannie poruszają gałkami ocznymi. Mięśnie wewnętrznezwężają lub rozszerzają źrenicę zależnie od natężenia światła, a mięśnie rzęskowewydłużają lub skracają soczewki do dalekiego lub bliskiego widzenia.

Poćwicz:

  • popatrz przez okno na rzecz, która znajduje się najbliżej i najdalej od okna,
  • przenoś szybko wzrok z jednej rzeczy na drugą,
  • poproś rodzica, żeby położył mały klocek na dywanie, wróć do pokoju i spróbuj goznaleźć, nie podchodząc blisko, powtórz ćwiczenie po przyciemnieniu światła,
  • spróbuj dostrzec jak najwięcej szczegółów w ciemnym pokoju.


Gdy się poruszasz, aktywuje się układ przedsionkowy, dzięki któremu wzmacniają się mięśnie oczu, które reagują na ruchy ciała i synchronizują pracę obu gałek ocznych. W miarę jak mięśnie oka poruszają się i wzmacniają, w mózgu rozwijają się coraz liczniejsze powiązania. Dlatego warto ćwiczyć wzrok przed każdym czytaniem.

Poćwicz:

  • nie poruszając głową (wodząc oczami), popatrz na jadący samochód, lecącegoptaka, biegnącego kolegę,
  • nie poruszając głową zobacz, co jest obok ciebie z prawej i lewej strony, nadgłową i przed stopami,
  • poproś rodzica, aby przesuwał na wysokości twojej twarzy czerwoną kredkę naboki, z góry na dół i na ukos, patrz na kredkę, nie poruszając głową.

 

Abyś mógł czytać, konieczne jest objęcie tekstu wzrokiem albo płynne wodzenie wzrokiem wzdłuż linijek, tak by mózg otrzymał ciąg informacji we właściwym porządku.Wodzenie wzrokiem jest konieczne w celu płynnego przejścia od jednego wyrazu do drugiego, tak by nie zgubić właściwej linijki tekstu. W prawidłowym wodzeniu pomocny jest wskaźnik do czytania. Spróbuj ćwiczyć tak samo.

Poćwicz:

  • czytając tekst, przesuwaj wskaźnikiem (patyczkiem do szaszłyków, bierką) pod linijką tekstu, „pokazuj” sobie, co czytasz.

 

Udanych ćwiczeń.

opracowanie: Agnieszka Hunczak-Kielarska,

(na podstawie materiałów szkoleniowych: Profesjonalny warsztat specjalisty terapii pedagogicznej)



wstecz
Najnowsza galeria zdjęć