Szkoła Podstawowa nr 2
im. Jana Pawła II
w Sulechowie
ul. 1 Maja 7 tel: 68 459 59 39 / 693 852 286

Pamięć jest kluczem do wiedzy

Pamięć jest funkcją umysłową niezmiernie ważną w nauce szkolnej. Wyróżniamy pamięć wzrokową, słuchową, ruchową, zapachową, smakową, emocjonalną.

Pamięć w dużej mierze zależy od dobrej koncentracji. Kiedy potrafisz się skupić, to zapamiętasz więcej.

 

Dobra pamięć rządzi się następującymi prawami:

  • zainteresowanie pobudza pamięć – szybciej i łatwiej zapamiętujesz to, co lubisz,co cię zainteresowało,
  • emocje i ruch wyostrzają pamięć – łatwiej nauczysz się wiersza, kiedy mówiąc, przedstawisz jego treść jak aktor na scenie,
  • odprężony i zrelaksowany umysł szybciej przyswaja informacje – podczas nauki rób sobie przerwy na odpoczynek (poleż chwilę, wyjrzyj przez okno),
  • powtarzając, nie zapominasz – przed snem i po przebudzeniu powtórz sobie jeszcze raz to, czego się wcześniej nauczyłeś,
  • zapamiętuje się, doświadczając – ucząc się, staraj się jak najwięcej dotknąć, powąchać, posmakować, usłyszeć, obejrzeć.

 

Czy wiesz, że istnieją ciekawe i skuteczne metody zapamiętywania, angażujące wiele zmysłów jednocześnie? Są to metody wielozmysłowe. Jedną z nich jest łańcuchowa metoda skojarzeń (ŁMS), dzięki której można błyskawicznie zapamiętać w kolejności od 10 do 50 słów. ŁMS gwarantuje odtworzenie całego materiału punkt po punkcie, we właściwej kolejności i bez pominięcia żadnego ważnego szczegółu.

W tej metodzie rządzi formuła pamięci:

PAMIĘĆ = OBRAZ + AKCJA

Tajemnica skuteczności metody leży w obrazowym przedstawianiu informacji do zapamiętania:
  • obraz musi być niezwykły, kolorowy, śmieszny, absurdalny, pozytywny;
  • obraz musi być plastyczny, czyli odczuwany wszystkimi zmysłami: widzisz,słyszysz dźwięki, czujesz zapachy, smaki, odczuwasz, jakie jest w dotyku(twarde, miękkie, ciepłe, zimne, szorstkie, gładkie)


Aby przekonać się o skuteczności tej metody, wykonaj proste ćwiczenie, które pozwoli ci zapamiętać sześć wyrazów z „rz”:

Popatrz na listę wyrazów do zapamiętania:

Andrzej

rzeka

burza

drzewa

korzenie

marzenie

Ułóż historyjkę, w której wykorzystasz wszystkie wyrazy po kolei:

Pewien bardzo wysoki Andrzej postanowił pomoczyć w wodzie swoje długie nogi. Już z daleka zobaczył, że woda w rzece ma dziwny zielony kolor. Okazało się, że w wodzie jest mnóstwo zielonych jabłek, a całe powietrze pachnie soczystymi owocami. Naglerozległ się grzmot, a na niebie pojawiła się jasna, rozgałęziona szeroko błyskawica.W jednej chwili rozpętała się niezwykła burza. Wszystkie drzewa przybrały kolor fioletowy,z ziemi zaczęły wyłaniać się pomarańczowe korzenie, a wiatr usypał z niebieskich liści wysoki kopczyk wokół nóg Andrzeja. Andrzej pomyślał, że jabłkowa rzeka,kolorowa burza i drzewa z pomarańczowymi korzeniami mogą się przytrafić jedynie w sennych marzeniach.

 

Powtórz wyrazy z pamięci zachowując tę samą kolejność.

Stosuj łańcuchową metodę skojarzeń do zapamiętywania szeregu wyrazów lub krótkich definicji.



wstecz
Najnowsza galeria zdjęć