Szkoła Podstawowa nr 2
im. Jana Pawła II
w Sulechowie
ul. 1 Maja 7 tel: 68 459 59 39 / 693 852 286

Tangram – geometria ukryta w zabawie - klasa 4a

Tangram to układanka, którą dzisiaj z okazji Dnia Dziecka układali uczniowie klasy 4a na lekcji matematyki.

Pochodzi z Chin, gdzie wymyślano ją ponad 3 tysiące lat temu. Podstawowa forma tangramu to kwadrat złożony z siedmiu części:

  • 2 jednakowe duże trójkąty prostokątne,
  • 1 średni trójkąt prostokątny,
  • 2 jednakowe małe trójkąty prostokątne,
  • 1 mały kwadrat,
  • 1 mały równoległobok.


Każdy pojedynczy element tangramu nazywany jest kamykiem lub tanem. Ta druga nazwa wiąże się z legendą o powstaniu układanki. Według przekazów, łamigłówka została stworzona przez chińskiego uczonego o imieniu Tan, który chciał zaciekawić geometrią swoich uczniów. Inna legenda dotycząca powstania tangramu to opowieść o zazdrosnym bogu, który skruszył niebo na siedem części i spowodował zagładę. Na szczęście z fragmentów nieba udało się złożyć niemal każdy kształt, w tym człowieka, rośliny, zwierzęta, a dzięki temu uratowano świat przed spustoszeniem.

Celem łamigłówki jest odtworzenie położenia wszystkich siedmiu elementów tangramu w przedstawionym obrazku na podstawie jedynie kształtu jego konturów, a także wymyślanie własnych wzorów. Reguł rządzących układanką jest niewiele, jednak decydują one o trudności wyzwania: w układance trzeba wykorzystać wszystkie siedem elementów, które muszą do siebie przylegać, ale nie mogą na siebie nachodzić. Ponadto, każdy element układanki można dowolnie obracać i zmieniać jego położenie. Te proste zasady pozwalają na ułożenie tysięcy wzorów, dokładnie jak w legendzie.


Tangram:

  • kształtuje logiczne myślenie,
  • rozwija wyobraźnię,
  • zachęca do poszukiwania nowych, nieszablonowych rozwiązań.


Galeria zdjęć







wstecz
Najnowsza galeria zdjęć