Zasady organizacji nauki języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej oraz nauki własnej historii i kultury
1. Naukę języka mniejszości i naukę własnej historii i kultury w gimnazjum organizuje Dyrektor Szkoły, na pisemny wniosek rodziców (opiekunów prawnych). Wniosek składany jest na zasadzie dobrowolności.
2. Zajęcia edukacyjne zostają zorganizowane w szkole na poziomie danej klasy, jeżeli grupa liczy co najmniej 7 osób. W przypadku, gdy liczba zgłoszonych uczniów jest niższa niż 7 osób nauczanie języka mniejszości w szkole może zostać zorganizowane w grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych.
3. Wniosek o którym mowa w pkt 1 należy złożyć Dyrektorowi Szkoły przy
a) zgłoszeniu ucznia do szkoły albo
b) w toku nauki szkole w terminie do dnia 30 kwietnia.
4. Wniosek, o którym mowa w pkt. 1, dotyczy odpowiednio całego okresu nauki w gimnazjum.
5. Złożenie wniosku, o którym mowa w pkt. 1, jest równoznaczne z zaliczeniem zajęć języka mniejszości do obowiązkowych zajęć edukacyjnych uczenia, w przypadku nauki własnej historii i kultury zaliczeniem tych zajęć do dodatkowych zajęć edukacyjnych w wymiarze:
- Klasa I - 3 godziny tygodniowo zajęć języka mniejszości
- Klasa II - 3 godziny tygodniowo zajęć języka mniejszości i co najmniej 30 godzin nauki własnej historii i kultury
- Klasa III - 3 godziny tygodniowo zajęć języka mniejszości
6. Rodzice ucznia mogą złożyć oświadczenie o rezygnacji z nauki języka mniejszości i nauki własnej historii i kultury. Oświadczenie składa się Dyrektorowi szkoły w terminie do 30 kwietnia. Złożenie oświadczenia jest równoznaczne z zaprzestaniem udziału ucznia w nauce języka mniejszości i nauce własnej historii i kultury w kolejnym roku szkolnym jego nauki.
7. Nauczanie języka mniejszości oraz własnej historii i kultury odbywa się na podstawie programów nauczania dopuszczonych do użytku w szkole przez dyrektora.
8. W miarę wolnych miejsc na zajęcia mniejszości można zapisać się również w ciągu toku nauki pod warunkiem, że umiejętności językowe ucznia – weryfikowane testem lub w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej z nauczycielem języka niemieckiego odpowiadają umiejętnością uczniów w grupie mniejszości.
wstecz