Szkoła Podstawowa nr 2
im. Jana Pawła II
w Sulechowie
ul. 1 Maja 7 tel: 68 459 59 39 / 693 852 286

„Jak to działa?” - projekt „Widzę i rozumiem”

„Jak to działa?” to nazwa zajęć fizycznych realizowanych w ramach projektu „Widzę i rozumiem” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Na zajęciach szczególną uwagę kładziemy na przeprowadzanie  doświadczeń i wyciąganie wniosków z otrzymanych wyników. Doświadczenia są tak dobierane, aby na ich podstawie wyjaśnić zjawiska występujące w przyrodzie oraz na jakiej zasadzie działają lub funkcjonują niektóre znane nam urządzenia. Staramy się pokazać, że fizyka to przedmiot bardzo mocno związany  z życiem codziennym i  konieczny do rozwoju nauk ścisłych i technicznych. Oto przykłady przeprowadzonych zajęć:
1. Jak powstają bańki mydlane?

Bańki mydlane to wspaniała zabawa dla dzieci. Dla fizyka to wspaniały przykład działania sił międzycząsteczkowych. Siły przylegania i siły spójności odpowiedzialne są także za powstawanie menisków w cieczach. Poprzez zdobytą wiedzę bańki wcale nie są piękniejsze ale teraz już rozumiemy jak one powstają.

2. W jaki sposób zanurza się łódź podwodna?
Kapitan wydaje rozkaz "pełne zanurzenie" i łódź podwodna zanurza się. Czyżby kapitan miał władzę nie tylko nad załogą ale też nad prawami przyrody? Zrozumieliśmy, że to tylko wykorzystanie praw fizyki, prawa wyporu i prawa grawitacji. Poprzez zalewanie zbiorników balastowych łodzi zmienia się równowaga pomiędzy tymi siłami i dlatego może się ona zanurzać lub wynurzać. Świetnym modelem takiej łodzi jest nurek Kartezjusza.

3. Dlaczego korona króla Syrakuz nie była wykonana ze szczerego złota?
Fizyka to także rozwiązywanie problemów. Przed taki problemem stanął Archimedes, któremu król Syrakuz polecił sprawdzić czy wykonana przez złotnika korona jest ze szczerego złota. Niewielki problem dla dzisiejszych fizyków ale rzecz się działa ok. 2.200 lat temu! Archimedes podołał zadaniu. My także rozwiązaliśmy ten problem i sprawdziliśmy czy monety o nominale 1 zł są wykonane ze srebra. Niestety, nie.....

4. Jak działają hamulce hydrauliczne?
Hamulce hydrauliczne kiedyś były stosowane tylko w samochodach, obecnie montuje się je nawet w rowerach. Słyszymy także na co dzień o innych urządzeniach hydraulicznych np. prasa, nożyce, podnośnik. Dlaczego stosowanie tych urządzeń pozwala uzyskać zysk na sile? Aby zrozumieć istotę działania należy zastosować prawo Pascala. To dzięki niemu zwiększając powierzchnię jednego tłoka zyskujemy na sile ponieważ ciśnienie musi być wszędzie jednakowe.

5. Jak działa aparat fotograficzny?
Współczesne aparaty fotograficzne to skomplikowane urządzenia elektroniczne. Ale podstawa ich działania pozostała niezmieniona od lat. Obiektyw powoduje powstanie obrazu na materiale światłoczułym, ot i wszystko. Pozostaje tylko wyjaśnić jak obiektyw tworzy obraz fotografowanego obiektu. Aby to zrozumieć zbadaliśmy właściwości soczewki skupiającej. Obserwowaliśmy także obrazy tworzone przez soczewkę na ławie optycznej w zależności od  miejsca umieszczenia przedmiotu.  

Zobacz zdjęcia w galerii




wstecz
Najnowsza galeria zdjęć
Kalendarz wydarzeń
Kwiecień 2021
Pn
Wt
Sr
Cz
Pi
So
Ni